سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

1 آذر 1403 19/05/1446 2024 Nov 21

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 574
بازدید کـل سايت: 7321492
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

عضویت در خـبرنامه

              

نام                   :
نام خانوادگی : 
آدرس ایمیل     :
            

 
کد امنیتی       : 
               
            
 

جدیدتـرین مطالب

قسمت چهاردهم: اتفاقات سال یازدهم هجری و وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم
قسمت سیزدهم: اتفاقات سال دهم هجری
قسمت دوازدهم: اتفاقات سال نهم هجری
قسمت یازدهم: اتفاقات سال هشتم هجری
قسمت دهم: اتفاقات سال هفتم هجری
سنت تکریم و احترام صحابه رضی الله عنهم
عصمت انبیاء
عیسی عليه السلام
یحیی ـ علیه السلام ـ به تصویر قرآن
زکریا ـ علیه السلام ـ به تصویر قرآن
مختصری درباره ی صحابی جلیل عثمان بن مظعون رضی الله عنه
وفات عمر رضی الله عنه
مرا ببخش…
يزيد و قتل حسين رضی الله عنه
خلافت يزيد بن معاويه (از سال 60 تا سال 64 ه‍) و خروج حسین ابن علیه بر حکومت وی
زندگی نامه صحابی جلیل: طلیب بن عمیر
صحابی جلیل: سمره بن جندب رضی الله عنه
ترجمه صحابی جلیل: عبد الله بن رواحه رضی الله عنه
تعریفی مختصر از مهاجرین و انصار
عبادله أربعه
مختصری درباره ی تابعی جلیل: عطاء سلیمی
مُخَضْرَم چه کسی است؟
ابن کثیر رحمه الله
تابعین و اتباع تابعین
فقهاء سبعه[1]
رد حیثی باطل از افتراءات روافض در طعن به معاویه رضی الله عنه و پسرش یزید
سر حیات محمد بن خوارزمشاه
ایجاد نسل پیروز؛ نورالدین زنگی به عنوان الگو
سلطان صلاح الدین ایوبی (532 - 589 هـ)
نورالدین محمود زنگی و تلاش در راه وحدت اسلامی
فقه و اجتهاد امام بخاری رحمه الله
قدرت حافظه ی امام بخاری رحمه الله
محدث بزرگ: امام عبد الرزاق صنعانی
محدث بزرگ: علی بن مدینی رحمه الله
صفات امام عادل از زبان حسن بصری رحمه الله
رد حدیثی باطل درباره‌ ی معاویه رضی الله عنه
خلافت مروان بن محمد بن عبدالملک (127- 132 هـ)
خلافت ابراهیم بن ولید بن عبد الملک(127هجری)
خلافت یزید بن ولید بن عبد الملک ( 126هجری)
خلافت ولید بن یزید بن عبدالملک (125-126هـ)
مختصری درباره ی تابعی جلیل: عطاء سلیمی
اسباب تکفیر کردن ابن سینا
خلافت المستعصم بالله، عبدالله بن منصور المستنصر بالله، آخرین خلیفه‌ی عباسی در بغداد (640-656 هـ)
خلافت المستنصر بالله منصور بن محمد الظاهر بأمر الله (623-640هـ)
خلافت الظاهر بأمر الله محمد بن ناصر لدین الله (622-623هـ)
تركيه پس از سقوط دولت عثمانی
سلطان عبدالمجید دوم ( 1340-1342هـ) سقوط امپراتوری عثمانی
سلطان محمد ششم (وحيد الدين) (1337-1340هـ) امپراتوری عثمانی در آستانه‌ی سقوط
سلطان محمد پنجم (1328 - 1337 هـ)
سلطان عبدالحميد دوم - بخش دوم (افتخارات سلطان عبدالحمید دوم)
وفات سلطان بزرگ محمود غزنوی
اسباب تکفیر کردن ابن سینا
ابراز شادی و خوشحالی به خاطر مرگ یکی از دشمنان اسلام
نبرد تور (بلاط الشهداء) و توقف گسترش اسلام در اروپا
نبرد ملازگرد و شکست امپراطور روم از نیروهای آلپ ارسلان سلجوقی (463 هـ - 1071 م)
عین جالوت؛ نخستین شکست مغول
نبرد بزرگ ارک
سکولاریزم سیاسی یا نفاق مدرن
ویژگی‌ های زعیم سیاسی یا رئیس دولت در فقه اسلامی
مختصری درباره ی زندگی نامه امام جعفر صادق
خوابی که منجر به اسلام آوردن خواننده ی رپ موزامبیکی شد
راه رهایی از گردابی که عالم اسلامی در آن گرفتار شده است.
هول و هراس‌‌ های روز قیامت
درباره ی مسیح دجال چه می دانی؟
از نشانه قیامت، نبردهای مسلمانان و پیروزی آنان است
از نشانه های قیامت، سپردن مسئولیت به نااهلان است
از نشانه های قیامت، دشمنی همه ملتها با امت اسلامی است
إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا
هفت مسأله در مورد قبر
نجات از عذاب قبر
احکام میت
احوال مردم در عالم برزخ و حیات برزخی
از میوه ‌های بهشت می ‌خورد!
اعمالی که باعث می شود آتش جهنم صاحبش را لمس نکند!
آخرین مسافر بهشت
ویژگی اهل بهشت
مورد استهزاء قرار گرفتن اهل دوزخ از سوی اهل بهشت
دروزی‌ها
فرقهٔ انصار
نصیری‌های لبنان (علویان لبنان)
نُصَیریان (علویان)
قاديانيت چيست و آيا مسلمان هستند؟
موضع‌گیری گروهی از صحابه رضی الله عنهم
موضع والای عثمان رضی الله عنه در متفق نمودن امت بر یک قرائت و ریشه کن نمودن اختلاف
موضع حسن بن علی رضی الله عنه
موضع سعد بن معاذ رضی الله عنه در صدور حکم بر بنی‌قریظه
موضع ضمام بن ثعلبه رضی الله عنه در برابر قبیله‌ی بنی‌سعد
نظر شیعیان در مورد مهدی
سلسله مقالات بدعت بازنگری در فهم نصوص شماره ی (11): راهنمایی‌ های کلی
سلسله مقالات بدعت بازنگری در فهم نصوص شماره ی (10): چه کسی صلاحیت فهم نصوص شرع را دارد؟
سلسله مقالات بدعت بازنگری در فهم نصوص شماره ی (9): از اصول و قواعد اهل سنت در فهم نصوص شرعی
سلسله مقالات بدعت بازنگری در فهم نصوص شماره ی (8): صاحبان قرائت جدید و اصطلاحات عجیب و نامأنوس
تشویق اسلام برای یادگیری علم
مکتب‌خانه‌ها در تمدن اسلامی
زیبایی و خلاقیت در اختراعات علمی دورهٔ تمدن اسلامی
معماری اسلامی؛ انعکاس آمال و آرزوهای معماران مسلمان
جلوه‌هایى از تمدن اسلامی اندلس

پر بيننده ترين مطالب

کمالات نفسانی پیامبر (صلی الله علیه وسلم)
شمایل زیبای پیامبر (صلی الله علیه وسلم)
فلسفهٔ تعدُّد زوجات پيامبر (صلی الله علیه وسلم)
رفتار پیامبر (صلی الله علیه وسلم) با همسرانشان
بازتاب ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش
عیسی عليه السلام
سلیمان ـ علیه السلام ـ به تصویر قرآن
یحیی ـ علیه السلام ـ به تصویر قرآن
زکریا ـ علیه السلام ـ به تصویر قرآن
سلیمان (علیه السلام)
يزيد و قتل حسين رضی الله عنه
خلافت يزيد بن معاويه (از سال 60 تا سال 64 ه‍) و خروج حسین ابن علیه بر حکومت وی
موضع اهل سنت درباره يزيد بن معاويه
حكم خروج حسين رضی الله عنه ؟
آخرين سخنان حسن رضی الله عنه
ابوجندل بن سهیل بن عمرو (رضی الله عنهما)
مصعب بن عمیر، سفیر اسلام و دعوتگر پیامبر
عبادله أربعه
سعید بن زید، صحابی مستجاب الدعوه
صفیه دختر عبدالمطلب؛ (رضی الله عنها) بانوی شجاع
ابن شهاب زُهْری؛ امام بزرگ سنت (50 - 124 هـ)
محمد بن سیرین (وفات: 110 هـ)
مطرف بن عبدالله (2- 86 هـ)
طاووس بن کیسان (وفات: 106 هـ)
مجاهد بن جبر (ابوالحجاج مکی) (وفات: 102 هـ)
سلطان صلاح الدین ایوبی (532 - 589 هـ)
نورالدین محمود زنگی و تلاش در راه وحدت اسلامی
ایجاد نسل پیروز؛ نورالدین زنگی به عنوان الگو
عبدالقادر الحسینی؛ فرمانده‌ی ارتش جهاد مقدس در فلسطین
خیرالدین بارباروس فرمانده‌ی بزرگ دریایی مسلمان
مورخ اسلام، امام شمس الدین ذهبی (۶۷۳ ـ ۷۴۸ هـ)
امام قرطبی، مفسر بزرگ (وفات: ۶۷۱ هـ)
حافظ ابن کثیر (۷۰۰ - ۷۷۴ هـ)
علامهٔ مفسر اصولی، محمد امین شَنقیطی (۱۳۲۵- ۱۳۹۳هـ)
مالکوم ایکس، مردی که ایستاده جان داد
تاريخ امویان
خلافت مروان بن محمد بن عبدالملک (127- 132 هـ)
خلافت ابراهیم بن ولید بن عبد الملک(127هجری)
خلافت یزید بن ولید بن عبد الملک ( 126هجری)
خلافت ولید بن یزید بن عبدالملک (125-126هـ)
خلافت المستعصم بالله، عبدالله بن منصور المستنصر بالله، آخرین خلیفه‌ی عباسی در بغداد (640-656 هـ)
خلافت المستنصر بالله منصور بن محمد الظاهر بأمر الله (623-640هـ)
خلافت الظاهر بأمر الله محمد بن ناصر لدین الله (622-623هـ)
خلافت الناصر لدين الله احمد بن الحسن المستضیء بأمر الله (575-622هـ)
خلافت المستضیء بأمر الله حسن ین یوسف المستنجد (566-575هـ)
سلطان عبدالمجید دوم ( 1340-1342هـ) سقوط امپراتوری عثمانی
سلطان محمد ششم (وحيد الدين) (1337-1340هـ) امپراتوری عثمانی در آستانه‌ی سقوط
سلطان محمد پنجم (1328 - 1337 هـ)
تركيه پس از سقوط دولت عثمانی
سلطان عبدالحميد دوم - بخش دوم (افتخارات سلطان عبدالحمید دوم)
اسباب تکفیر کردن ابن سینا
وفات سلطان بزرگ محمود غزنوی
نبرد ملازگرد و شکست امپراطور روم از نیروهای آلپ ارسلان سلجوقی (463 هـ - 1071 م)
عین جالوت؛ نخستین شکست مغول
نبرد بزرگ ارک
نبرد تور (بلاط الشهداء) و توقف گسترش اسلام در اروپا
فتح قسطنطنیه و تغییر مسیر تاریخ (1453 م)
کشتار ۱۹۸۲ حما... بزرگترین کشتار در دوران معاصر
داستان حزب الله لبنان ـ 3
اینجا مصر است؛ شهرستان قم!
مساجد صفد در فلسطین اشغالی... همه چیز به جز نماز!
چهره‌ی واقعی مصر جدید / یادداشتی بر سفر اخیر احمدی نژاد به قاهره
علامت های بزرگ قیامت
از نشانه های قیامت، دشمنی همه ملتها با امت اسلامی است
از نشانه قیامت، نبردهای مسلمانان و پیروزی آنان است
از نشانه های قیامت، سپردن مسئولیت به نااهلان است
طلوع خورشید از مغرب
احادیث عذاب و نعمت‌های قبر متواتر هستند
نجات یافتگان از عذاب و فتنه قبر
کیفیت عذاب قبر
آشنایی با عالم برزخ
اسباب عذاب قبر
ویژگی اهل بهشت
مورد استهزاء قرار گرفتن اهل دوزخ از سوی اهل بهشت
زنان اهل بهشت
آخرین مسافر بهشت
درجات بهشت
قاديانيت چيست و آيا مسلمان هستند؟
نُصَیریان (علویان)
نصیری‌های لبنان (علویان لبنان)
دروزی‌ها
فرقهٔ انصار
نگاهی به قضیهٔ سوزاندن کتابخانه‌های اسکندریه و ایران
اهمیت مطالعه و بررسی تاریخ جنگ‌های صلیبی
آن‌ها ارزش تاریخ را می‌دانند
چرا تنها تاریخ اسلام را تخریب می‌کنند؟
نامه‌ی اسقف گریگوریوس... یک امت را اینگونه نابود می‌کنند
آیا طارق بن زیاد کشتی‌هایش را به آتش کشید؟
آیا محمد فاتح دستور به خفه کردن برادر شیری خود داده است؟
واقعهٔ صفین (بخش اول)
واقعهٔ صفین (بخش دوم)
نگرشی به فتوحات اسلامی در صدر اسلام
زیبایی و خلاقیت در اختراعات علمی دورهٔ تمدن اسلامی
معماری اسلامی؛ انعکاس آمال و آرزوهای معماران مسلمان
جلوه‌هایى از تمدن اسلامی اندلس
مکتب‌خانه‌ها در تمدن اسلامی
تشویق اسلام برای یادگیری علم

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

حدیث: (وَيْحَ عَمَّارٍ، تَقْتُلُهُ الفِئَةُ البَاغِيَةُ، يَدْعُوهُمْ إِلَى الجَنَّةِ، وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ) و رد شبهه ی روافض درباره ی معاویه رضی الله عنه.


از جمله امور واجب بر مسلمان؛ داشتن حسن ظن به صحابه ی رسول الله صلی الله علیه و سلم است. زیرا صحابه بهترین یاران برای بهترین پیامبر بودند. در نتیجه حق آنان ستایش است. و کسی که به آنان طعن زند در واقع به دین خود طعن زده است.


امام ابو زرعه رازی رحمه الله در این باره فرموده: (اگر کسی را دیدی که از شأن و منزلت صحابه می کاهند؛ پس بدان که وی زندیق است. زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم بر ما حق دارند همانطور که قرآن بر ما حق دارد. و صحابه همان کسانی بودند که قرآن و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم را به ما رسانده اند. و چنین افرادی فقط می خواهند شاهدان ما را خدشه دار کنند تا از این طریق به صحت قرآن و سنت طعن وارد کنند. در نتیجه آنان زندیق اند)[1].


و یکی از صحابه ای که به ایشان تهمت می زنند؛ صحابی جلیل معاویه رضی الله عنه است. با استدلال به حدیث: (افسوس برای عمار، كه توسط یک گروه یاغی به قتل می رسد.عمار آنها را به بهشت فرا می خواند و آنها وی را به سوی آتش، دعوت می ‌دهند)[2]. که در این مقاله می خواهیم این شبه را رد کنیم.


همانطور که می دانیم عده ای از صحابه ی رسول الله صلی الله علیه و سلم در جنگ صفین به خاطر اجتهاد و برداشتی که داشتند؛ طوری که به نظر هر طرف چنین می رسید که وی بر حق است؛ به قتل رسیدند. به همین دلیل وقتی برای بعضی از آنها روشن شد که در اشتباه بوده اند؛ بر آنچه انجام دادند؛ پشیمان شدند. و پشمیانی توبه است. و توبه؛ گناهان گذشته را پاک می کند؛ بخصوص در حق بهترین مخلوقات و صاحبان بالاترین مقام و منزلت ها بعد از پیامبران و انبیاء الله تعالی.


و کسی که درباره ی این موضوع تحقیق می کند؛ برایش مشخص خواهد شد که سبب این قتال اهل فتنه بودند همان گروهی که باطل را انتشار می دادند.


و همانطور که می دانیم در این قتال بسیاری از صحابه رضی الله عنهم برای ایجاد صلح بین مردم خارج شدند؛ زیرا جنگ و خونریزی متنفر ترین چیز نزد آنان بود.


امام بخاری رحمه الله با سندش از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت کرده: (روزی ابوسعید خدری رضی الله عنه در حال سخن گفتن بود که صحبت از ساختن مسجد نبوی به میان آورد و گفت: ما هر كدام یک خشت حمل می ‌كردیم. ولی عمار دوتا، دوتا حمل می كرد. رسول الله صلی الله علیه و سلم او را دید. و در حالی كه گرد و خاک را از او دور می‌ ساخت، فرمود: افسوس برای عمار، كه توسط یک گروه یاغی به قتل می رسد.عمار آنها را به بهشت فرا می خواند و آنها وی را به سوی آتش، دعوت می ‌دهند. راوی می‌ گوید: عمار بعد از شنیدن این سخن ‏گفت: از فتنه‌ها به الله پناه می ‌برم)[3].


اما در این حدیث مقصود از دعوت به سوی بهشت؛ دعوت به اسباب آن است که همان پیروی از امیر است. و مقصود از دعوت به سوی آتش؛ دعوت به اسباب آن یعنی اطاعت نکردن از امیر و خروج علیه وی است.


اما کسی که این کار را با اجتهاد و برداشتی که جایز باشد؛ می کند؛ معذور خواهد بود.


حافظ ابن کثیر رحمه الله درباره ی این حدیث چنین می فرماید: (این حدیث از جمله دلائل نبوت است؛ زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم درباره ی کشته شدن عمار به دست گروهی یاغی خبر می دهد. و قطعا هم این اتفاق افتاد. و عمار را در جنگ صفین اهل شام به قتل رساندند. که در این جنگ عمار با علی و اهل عراق بود. چنان که بعدا تفاصیل آن را بیان خواهم کرد. و علی در این موضوع بر معاویه اولویت داشت.


و هرگز جایز نیست که به خاطر نام یاغی بر یاران معاویه آنان را کافر بدانیم. چنانکه فرقه ی گمراه شیعه و غیره چنین می کنند. زیرا آنان  با اینکه در این کار نافرمانی کردند؛ اما در عین وقت مجتهد بودند. یعنی با اجتهاد مرتکب چنین عملی شدند. و همانطور که واضح است و همه می دانیم هر اجتهادی صحیح و درست در نمی آید. بلکه کسی که اجتهادش صحیح درآید؛ دو اجر می برد و کسی که در اجتهادش خطا کرده باشد؛ یک اجر به وی خواهد رسید.


و کسی که در این حدیث بعد از سخن: (كه توسط یک گروه یاغی به قتل می رسد) بیافزاید و بگوید: (الله تعالی شفاعت مرا به وی روز قیامت نمی رساند). در حقیقت افترای بزرگی بر رسول الله صلی الله علیه و سلم زده است. زیرا هرگز رسول الله صلی الله علیه و سلم چنین چیزی را نگفته اند. و از طریق صحیح نقل نشده است. والله اعلم.


اما معنای این فرموده که: (عمار آنها را به بهشت فرا می خواند و آنها وی را به سوی آتش، دعوت می ‌دهند) چنین بوده که عمار و یارانش اهل شام را به اتحاد و همدلی دعوت می کرد. اما اهل شام می خواستند چیزی را به دست آورند که دیگران بیشتر از آنان حق داشتند آن را به دست آورند. و نیز می خواستند مردم به صورت جماعات و گروه های مختلفی باشند که هر کدام از آن جماعات برای خود امامی داشته باشند؛ در حالی که چنین چیزی امت را به اختلاف و تضاد می رساند. طوری که هر گروه به راه و روش خود پایبند می بودند و لو که چنین قصد و هدفی هم نداشته باشند)[4].


و حافظ ابن حجر رحمه الله در این باره می فرماید: (اگر گفته شود: عمار در صفین کشته شد؛ در حالی که وی با علی بود. و کسانی هم که وی را به قتل رساندند معاویه و گروهی از صحابه بود که با او همکاری می کردند. پس چطور ممکن است که رسول الله صلی الله علیه و سلم گفته باشد آنان یعنی گروه معاویه و یارانش به آتش دعوت می کردند؟


در جواب می گوییم: زیرا آنان (گروه معاویه و یارانش) گمان می کردند که به سوی بهشت دعوت می دهند. و همانطور که واضح و آشکار است همه ی آنها مجتهد بودند در نتیجه به خاطر پیروی از گمانشان هرگز سرزنش و توبیخ نمی شوند. بنا بر این مقصود از دعوت به سوی بهشت؛ دعوت به عوامل آن که همان اطاعت از امام است؛ می باشد. و عمار آنان را به پیروی از علی رضی الله عنه دعوت می داد؛ زیرا علی در آن زمان امام واجب الطاعه بود. در حالی که معاویه و گروهش به خلاف آنان دعوت می دادند؛ که آن هم به خاطر برداشتی بود که در آن هنگام به آن رسیده بودند)[5].


بنا بر این نکته ی مهم در این مسأله این است که بین مجتهدی که اشتباه کرده با کسی که به عمد فساد و فتنه به راه می اندازد؛ تفاوت و تباین قائل شویم.


و برای اثبات این قضیه این فرموده ی الله عزوجل را برایتان بیان می کنم که می فرماید: (و اگر دو گروه از مؤمنان با يکديگر به جنگ برخاستند، ميانشان آشتی افکنيد و اگر يک گروه بر ديگری تعدی کرد، با آن که تعدی کرده است بجنگيد تا به فرمان الله بازگردد پس اگر بازگشت، ميانشان صلحی عادلانه برقرار کنيد و عدالت ورزيد که الله عادلان را دوست دارد * يقيناً مؤمنان برادرند، پس ميان برادرانتان صلح (وآشتی) بر قرار کنيد، و از الله بترسيد، باشد که شما مشمول رحمت شويد)[6].


همانطور که در آیه می بینیم؛ جنگ بین مؤمنین امکان دارد که پیش آید؛ اما بدون اینکه اسم ایمان از یکی از گروه ها برداشته شود. زیرا در آیه بعد فرموده: (يقيناً مؤمنان برادرند، پس ميان برادرانتان صلح (وآشتی) بر قرار کنيد). یعنی با اینکه با یکدیگر می جنگند امام باز هم آنها را برادر نامیده و به مسلمانان دیگر دستور داده که بین آنها صلح و آشتی برقرار کنند.


شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله در باره ی این آیه فرموده: (همانطور که روشن و آشکار است الله سبحانه و تعالی با اینکه ذکر کرده دو گروه باهم می جنگند؛ و یکی بر دیگری تعدی می کند؛ اما هر دو را برادر نامیده و دستور داده که در ابتدا بین آنها صلح برقرار کنیم. سپس فرموده اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری تعدی کرد؛ با آن گروه بجنگید. به عبارت دیگر از همان ابتدای امر دستور به جنگ با آنان نداده است؛ بلکه در ابتدا دستور به برقراری صلح داده است.


علاوه بر این رسول الله صلی الله علیه و سلم خبر دادند که خوارج را گروهی خواهد کشت که نردیکتر به حق هستند. و همانطور که می دانیم علی بن ابی طالب و یارانش کسانی بودند که خوارج را کشتند.


در نتیجه این سخن رسول الله صلی الله علیه و سلم که آنان به حق نزدیکتر هستند؛ دلالت دارد بر اینکه علی و یارانش از معاویه و یارانش به حق نزدیکتر بودند؛ با وجود اینکه هر دو گروه مؤمن هستند و شکی در ایمان آنان نیست)[7].


و از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (هنگامی كه مسلمانان دچار اختلاف می شوند گروه خوارج از اسلام خارج می گردد و در چنين وضعی از ميان دو طايفه مسلمان كسی كه به حق نزدیکتر است با آنها می جنگد)[8].


شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله در این باره فرموده: (این حدیث صحیح دلیل بر این است که هر دو طائفه ی (علی و یارانش و معاویه و یارانش) که با هم می جنگند؛ بر حق هستند. اما علی و یارانش از معاویه و اصحابش به حق نزدیکتر هستند)[9].


پس نتیجه ای که می گیریم این است که: مجرد سخن: (به آتش دعوت می کنند)؛ به معنای کفر نیست. و از چنین برداشتی به الله تعالی پناه می بریم. و کسی که چنین برداشتی از این سخن می کند در واقع نشان دهنده ی جهل بیش از حد وی است. بلکه باید بدانیم این حدیث از احادیث وعید است؛ همانطور که ربا خوار یا کسی که مال یتیم را می خورد در آتش هستند؛ اما چنین کلامی مستلزم کفر فعل کننده ی آن نیست؛ با اینکه عملش حرام است بلکه حتی از گناهان کبیره است.


و بدین ترتیب این شبهه مردود و باطل است.

منبع: islamqa.info

مترجم: ام محمد

 

 

 

 

 

 



[1] ـ الكفاية في علم الرواية: (ص:49).

[2] ـ صحیح بخاری: (وَيْحَ عَمَّارٍ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ يَدْعُوهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ).

[3] ـ صحیح بخاری: (أَنَّهُ كَان يُحَدِّث يَوْماً حَتَّى أَتَى ذِكْرُ بِنَاءِ الْمَسْجِدِ، فَقَالَ: كُنَّا نَحْمِلُ لَبِنَةً لَبِنَةً، وَعَمَّارٌ لَبِنَتَيْنِ لَبِنَتَيْنِ، فَرَآهُ النَّبِيُّ r فَيَنْفُضُ التُّرَابَ عَنْهُ، وَيَقُولُ:«وَيْحَ عَمَّارٍ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ يَدْعُوهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ قَالَ: يَقُولُ عَمَّارٌ: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْفِتَنِ).

[4] ـ البداية والنهاية: (4/538).

[5] ـ فتح الباری: (1/542)، و مجموع فتاوى شيخ الإسلام: (4/437).

[6] ـ حجرات:9-10: (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّـهِ ۚفَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ * إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚوَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ).

[7] ـ مجموع الفتاوى (25/ 305-306).

[8] ـ صحیح مسلم: (تَمْرُقُ مَارِقَةٌ عِنْدَ فُرْقَةٍ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَقْتُلُهَا أَوْلَى الطَّائِفَتَيْنِ بِالْحَقِّ).

[9] ـ مجموع الفتاوى: ( 4 / 467 ).

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان