سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

24 آذر 1403 12/06/1446 2024 Dec 14

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 574
بازدید کـل سايت: 7352625
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 39   تعداد بازدید: 10455 تاریخ اضافه: 2010-09-12

خلافت المستضیء بأمر الله حسن ین یوسف المستنجد (566-575هـ)

ابو محمد، حسن بن المستنجد ملقب به مستضیء بأمر الله، در سال 536هـ دیده به جهان گشود. مادر او، ام ولد و كنيزى ارمنى بود كه غضه نامیده مى‌شد.

بعد از وفات پدرش در ربیع الثانی سال 566هـ با وی بیعت شد، مستضیء نیز مانند پدرش جزو بهترین خلفا بود، امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد و فردی بردبار و صبور و دوست‌دار عفو و بخشش بود.

روزگار خلافتش چنین بود که گفته شده است: "كان ايامه من حسن سيرته مواسم الحج و الاعياد و الجمع" یعنی: دوران خلافتش به خاطر نیک‌رفتاری وی، مانند موسم حج و عیدها و جمعه‌ها بود. او در گرفتن مالیات زیاده‌روی نمی‌کرد، و به فقرا و نیازمندان بسیار کمک می‌کرد. خلیفه مستضیء حقوق مردم را كه پايمال شده بود باز پس گرفت، و به صاحبانشان باز گرداند.

امام ذهبی می‌گوید: در دوره‌ی خلافت وی، قدرت روافض در بغداد ضعیف گشت، و امنیت بالا رفته، و مردم از ايمنى و آرامش و آسايش برخوردار شدند.

آغاز خلافت المستضيء بامر الله، با انقراض دولت عبیديان در مصر مصادف بود. در ماه محرم سال 567، در مصر به نام المستضيء بامر الله خطبه خواندند. این یکپارچگی در سرزمین‌های اسلامی را باید مدیون رشادت‌ها و دلاوری‌های صلاح الدین ایوبی دانست. وی با ضعف عاضد صاحب مصر، زمام امور را به دست گرفت، همه‌ی آثار حکومت علوى را زايل ساخت، و دولت عباسى را جانشين آن نمود، و اين آغاز حکومت ایوبیان در سرزمين مصر بود.

وی همچنین دستور داد تا در مصر برای خلیفه‌ی عباسی خطبه خوانده شود. بدینوسیله امور شرعی فقط برای خلیفه‌ی اسلامی باقی ماند، و امر و نهی از سوی خلیفه صورت می‌گرفت. همچنین سرزمین‌های یمن و شام و افریقا نیز برای مستضیء خطبه خواندند.

سکه‌ها به نام خلیفه ضرب می‌شد، تصویر مقابل سکه‌ای از این دوران را که به نام خلیفه مستضیء بامر الله ضرب شده است نشان می‌دهد.

در این دوران، نور الدین محمود بن عماد زنگی در سال 569هـ در دمشق وفات نمود و فرزند کوچکش به جای وی انتخاب شد.

المستضيء بامر الله، در ذو القعده سال 575 پس از نه سال و شش ماه خلافت دار فانی را وداع گفت، عهد خلافت پس از وی، به پسرش احمد رسید.

علما و اندیشمندانی که در این دوران وفات کردند عبارتند از: ابن خشاب نحوی و ملک النحاة أبو نزار حسن بن صافی و حافظ ابوالعلاء همداني و ناصح الدين بن الدهان نحوی و حافظ بزرگ، ابو القاسم بن عساكر از نوادگان امام شافعی و صاحب تاریخ دمشق،  وحيص بيص شاعر و حافظ ابو بکر بن خیر.

شناسنامه‌ی سی و سومين خليفه‌ی عباسی

نام معروف

المستضئ بأمر الله 

نام كامل

المستضئ بأمر الله ابن المستنجد بالله ابن المقتفي لأمر الله ابن المستظهر بالله ابن المقتدي بأمر الله ابن محمد ابن القائم بأمر الله ابن القادر بأمر الله ابن المتقي لله ابن المقتدر بالله ابن المعتضد بالله ابن الموفق ابن المتوكل بالله ابن المعتصم بالله ابن الرشيد ابن المهدي ابن المنصور بن محمد بن علي بن عبد الله بن عباس.

كنيه

 أبو محمد

ترتیب در خلافت

سي و سوم

تاريخ ميلاد

 536هـ

دوران خلافت به تاريخ هجری

566 -575هـ

دوران خلافت به تاريخ ميلادی

1170 -1180 م

تاريخ وفات

575هـ 

ترجمه و تحقیق: أبو أنس

سايت عصر اسلام

www.IslamAge.com


مصادر و مراجع:

*سیر أعلام النبلاء- للذهبی- تحقیق شيخ شعيب الأرناؤوط.
* تاريخ ابن خلدون.
* الکامل فی التاریخ- لابن الأثیر.
* سایت ويكيبيديا، الموسوعة الحرة- سایت إسلام أون لاین . نت- سایت أسرة آل باوزیر العباسیة الهاشمیة. سایت المعرفه
*تاریخ الخلفاء/ تألیف جلال الدین سیوطی
* تاريخ الإسلام السياسي والديني والثقافي والاجتماعي، تألیف حسن ابراهيم حسن، دار الجیل ببیروت،الطبعة الرابعة عشرة، 1416هـ/1996م.
* الدولة العباسیة، تألیف محمود شاکر، المکتب الإسلامی، الطبعة الخامسة، 1411هـ/1991م.

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

«خَيْرُ أُمَّتِي قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ …» [متفق عليه]. 
بهترين مردمان، مردم قرن من است، سپس مردمي كه بعد از قرن من مى آيد، سپس مردمي كه بعد از قرن دوم مى‌آيد (سه قرن پس از پيامبر)

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان