سایت عصر اسلام

 

     

 
 
             

کیبورد فارسی

جستجوی پیشرفته

 

17 مهر 1403 04/04/1446 2024 Oct 08

 

فهـرست

 
 
  صفحه اصلی
  پيامبر اسلام
  پيامبران
  خلفاى راشدين
  صحابه
  تابعين
  قهرمانان اسلام
  علما، صالحان وانديشمندان
  خلفاى اموى
  خلفاى عباسى
  خلفاى عثمانى
  دولتها و حكومتهاى متفرقه
  جهاد و نبردهاى اسلامی
  اسلام در دوران معاصر
  آينده اسلام و علامات قيامت
  عالم برزخ و روز محشر
  بهشت و دوزخ
  تاریخ مذاهب و ادیان دیگر
  مقالات تاریخی متفرقه
  شبهات و دروغ‌های تاریخی
  تمدن اسلام
  كتابخانه
  کلیپهای صوتی
  کلیپهای تصویری
  عضویت در خـبرنامه
  در مـورد سایت
  ارتبـاط با ما
  تمـاس با ما
 
 
 

آمـار سـا یت

 
تـعداد کلیپهای صوتي: 786
تـعداد کلیپهای تصويري: 0
تـعداد مقالات متني: 1144
تـعداد كل مقالات : 1930
تـعداد اعضاء سايت: 574
بازدید کـل سايت: 7255602
 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت جامع فتاوی اهل سنت و جماعت

سایت مهتدین

 
 

 

 

 

 

 

شماره: 21   تعداد بازدید: 7885 تاریخ اضافه: 2017-02-06

تابعین و اتباع تابعین

بسم الله الرحمن الرحیم

تابعین و اتباع تابعین

شاید واژه ی "تابعین" و "اتباع تابعین" را بسیار زیاد شنیده باشیم یا در کتاب ها خوانده باشیم. اما آیا می دانیم که این واژه بر چه کسانی اطلاق می شود؟ و چه فضیلت هایی دارند؟

 

در این مقاله به طور مختصر به بیان این مسأله می پردازیم.

تابعین: کسانی هستند که پس از عصر نبوت آمدند و رسول الله صلی الله علیه وسلم را ندیدند بلکه با صحابه ی رسول الله صلی الله علیه وسلم همنشینی و معاشرت داشتند.

اتباع تابعین: کسانی هستند که صحابه ی رسول الله صلی الله علیه وسلم را ندیدند بلکه تابعین را دیدند و با آنان همنشینی و معاشرت داشتند.

 

معنای واژه ی تابعی – در اصطلاح علم حدیث - : کسی که صحابی ای را ملاقات کرده باشد و – بر اساس قول صحیح تر – شرط نیست که با او مدت طولانی ای معاشرت داشته باشد پس هرکس که صحابه را ملاقات کرده باشد و درحالی که مسلمان بوده از دنیا رفته باشد، تابعی نامیده می شود. برخی از تابعین از برخی دیگر با فضیلت تر هستند.

 

حافظ ابن حجر رحمه الله می فرماید: "تابعی: کسی است که صحابی ای را ملاقات کرده باشد"[1].

ابن کثیر رحمه الله می فرماید: "خطیب بغدادی گفته است: تابعی: کسی که همنشین صحابی باشد. و در کلام حاکم رحمه الله تابعی بر کسی اطلاق می شود که صحابی را دیده باشد و از او روایت کرده باشد حتی اگر با او همنشینی نکرده باشد"[2].

 

عراقی رحمه الله می فرماید: "والتَّابعِي اللاَّقِي لِمَنْ قَدْ صَحِبَا [تابعی کسی است که صحابی را ملاقات کرده باشد]"[3].

اتباع تابعین: کسانی هستند که تابعین را دیده اند اما با در زمان صحابه رضی الله عنهم نبوده اند.

اسامی برخی از تابعین: سعيد بن مسيب، عروة بن الزبير، حسن البصري، مجاهد بن جبر، سعيد بن جبير، عكرمة مولى ابن عباس رضی الله عنهما و نافع مولى ابن عمر رضی الله عنهما (رحمهم الله).

اسامی برخی از تابع تابعین: الثوري، مالك، ربيعة، ابن هرمز، حسن بن صالح، عبد الله بن حسن، ابن أبي ليلى، ابن شبرمة و الأوزاعي رحمهم الله.

 

ابن مسعود رضی الله عنه روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: "بهترین مردم، كسانی هستند كه در قرن - عهد و زمان - من به سر می ‌برند، سپس كسانی كه بعد از آنان می ‌آیند و سپس كسانی كه پس از آنها می‌ آیند و بعد از آنان، كسانی می ‌آیند كه گاهی قبل از سوگند خوردن، گواهی می ‌دهند و گاهی قبل از گواهی دادن، سوگند می ‌خورند"[4].

 

نووی رحمه الله می فرماید:

"درست این است که قرن رسول الله صلی الله علیه وسلم: صحابه هستند. قرن دوم: تابعین هستند. قرن سوم: تابع تابعین هستند"[5].

 

حافظ ابن حجر رحمه الله می فرماید:

"فرموده ی ایشان صلی الله علیه وسلم (سپس كسانی كه بعد از آنان می ‌آیند) یعنی: قرن پس از آن ها؛ آنان تابعین اند. (و سپس كسانی كه پس از آنها می‌ آیند) یعنی: آنان اتباع تابعین هستند"[6].

قاري رحمه الله می فرماید:

"سیوطي گفته است: و صحیح این است که مدت یک قرن مشخص شده نیست. قرن رسول الله صلی الله علیه وسلم صحابه هستند، و مدت زمان آنان از وقت بعثت تا وفات آخرین فرد از صحابه بود که صد و بیست سال طول کشید. قرن تابعین تقریبا بین صد سال تا هفتاد سال بعد است، و قرن اتباع تابعین تقریبا تا سال دویست و بیست بود. در این زمان بود که بدعت ها متداول شدند و معتزله زبان باز کردند و فلاسفه سرشان را بالا گرفتند و اهل علم مورد امتحان قرار گرفتند که گفتند قرآن مخلوق است. حال و احوال به شدت تغییر یافت و تا به امروز چیزی از این امر، کاهش نیافت و مصداقیت این فرموده ی صلی الله علیه وسلم (سپس دروغ انتشار می یابد)[7] تحقق یافت"[8].

 

 

مترجم: ام احمد

https://islamqa.info

 



[1] نخبة الفكر: 4/724

[2] اختصار علوم الحديث

[3] ألفیة العراقیة: ص/66

[4] "خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ يَجِيءُ أَقْوَامٌ تَسْبِقُ شَهَادَةُ أَحَدِهِمْ يَمِينَهُ، وَيَمِينُهُ شَهَادَتَهُ" روایت بخاری و مسلم.

[5] شرح النووي علی مسلم: 16/85

[6] فتح الباري: 6/7

[7] ثُمَّ يَفْشُو الْكَذِبُ.

[8] مرقاة المفاتيح: 9/38

 

بازگشت به بالا

بازگشت به نتایج قبل

ارسال به دوستان

چاپ  
 

تبـلیغـا  ت

     

سايت اسلام تيوب

اخبار جهان اسلام

 
 

تبـلیغـا  ت

 

سایت نوار اسلام

دائرة المعارف شبکه اسلامی

 
 

 حـد  یـث

 

رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرموده است:

(أريت في المنام أني أنزع بدلو بكرة على قليب، فجاء أبو بكر فنزع ذنوباً أو ذنوبين نزعاً ضعيفاً والله يغفر له ثم جاء عمربن الخطاب فاستحالت غرباً فلم أر عبقريا يفري فريه حتى روى الناس وضربوا بعطن)
«در خواب دیدم که از چاهی آب می‌کشم؛ آن‌گاه ابوبکر آمد و یک دلو آب از چاه کشید و او، در کشیدن آب ضعیف بود و خداوند، او را می‌بخشد. سپس عمر آمد و دلو را به دست گرفت؛ هیچ پهلوانی سراغ ندارم که همانند او کاری را بدین قوت انجام دهد. عمر چنان آب کشید که همه‌ی مردم و شترانشان سیراب شدند و به استراحت پرداختند»
 مسلم ش 2393 .

 
 

نظرسـنجی

 

آشنایی شما با سایت از چه طریقی بوده است؟


لينك از ساير سايت ها
موتورهاي جستجو
از طريق دوستان