لزوم زمينهسازي براي تشكيل خلافت اسلامي
بسم الله الرحمن الرحیم
خداي متعال ميفرمايد:
« وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآَخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ » (انفال:60)
يعني: «براي مبارزه با آنان (يعني كفار از هر نوعي كه باشند) تا آنجا كه ميتوانيد نيرو(ي مادي و معنوي) و اسبهاي ورزيده (و ساز و برگ جنگي) آماده سازيد تا بدينوسيله در دل دشمن خدا و دشمن خويش وحشت بيافرينيد و كسان ديگري را نيز به هراس بيندازيد كه آنها را نميشناسيد و خدا، آنان را ميشناسد (و از عداوتشان به شما و اسلام باخبر است.) و آنچه در راه خدا (براي تقويت بنيهي جنگي اسلام هزينه و) صرف كنيد، پاداشش، به تمام و كمال به شما داده ميشود و هيچ ستمي نميبينيد.»
در مباحث گذشته كاملاً روشن شد كه ابوبكر صديق رضی الله عنه براي رويارويي با كفار و مرتدها، توان نظامي لشكر اسلام را به شكلي همهجانبه و مادي و معنوي افزايش داد و با آمادگي بالا و كاملي روياروي ازدينبرگشتهها ايستاد. آن حضرت رضی الله عنه براي مبارزه با مرتدها، لشكرهايي را فراهم آورد و فرماندهان جنگي كارآزمودهاي را براي هدايت و فرماندهي لشكر منصوب فرمود؛ صحابه را براي جنگ با مرتدها تشويق كرد و اسبها و شتراني براي لشكر اسلام فراهم ساخت و لشكر و لشكريان را به سلاح، مجهز نمود. او براي تقويت خلافت اسلامي، با نوآوريها و بدعتگريها و با جهالت و هواپرستي مبارزه كرد و با اتحاد و يكپارچگي و وحدت كلمه، مطابق شريعت اسلام حكم راند و با تعهد كاري و مسؤوليتشناسي، شايستهسالاري و كارآزمودگي را ملاك تعيين فرماندهان لشكري قرار داد و بر اساس شايستگيها و تواناييهاي افراد، مسؤوليتها و وظايف را تقسيم نمود كه از آن جمله ميتوان به مأموريت زيد بن ثابت رضی الله عنه براي جمعآوري قرآن و همچنين مسؤوليت ابوبرزهي اسلمي رضی الله عنه به عنوان پيك جنگي اشاره كرد. ابوبكر رضی الله عنه در عرصهي آمادگي براي رويارويي با دشمنان اسلام از مسايل امنيتي و تبليغاتي نيز غفلت نكرد.
پيامدهاي حكومت الهي
پيامدها و نشانههاي حكومت الهي در خلافت ابوبكر صديق رضی الله عنه كاملاً نمايان و هويدا است. در آن زمان كه مسلمانان راستين به خواست و توفيق خداي متعال قدرت يافتند، شديداً مشتاق بودند تا شعاير ديني را در خود و خانوادههايشان بپادارند. آنان، براي اجراي احكام و آموزههاي اسلامي از هيچ كوششي دريغ نكردند. به همين سبب نيز خداي متعال، آنان را تقويت فرمود و در برابر دشمنان ياريشان داد و طعم آرامش و امنيت را به آنان چشانيد:
« الَّذِينَ آَمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ »(انعام:82)
يعني: «كساني كه ايمان آورده و ايمانشان را با ظلم (و شرك) نياميخته باشند (و براي غير خدا كرنش نكنند)، آنان امنيت و آرامش دارند و رهيافتگان (واقعي) هستند.»
خداي متعال، آنگونه كه وعده فرموده ناصران دينش را ياري ميرساند، صحابهy را نيز ياري كرد. چنانچه ميفرمايد:
« وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (40) الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ » (حج:40و41)
يعني: «همانا خداوند، ياري ميكند كساني را كه (از دينش دفاع ميكنند و دينِ) خدا را ياري ميرسانند. به تحقيق كه خداوند، نيرومند و چيره است. كساني(مشمول اين وعدهي الهي هستند) كه اگر ايشان را در زمين قدرت دهيم، نماز را بپا ميدارند و زكات ميدهند و امر به معروف و نهي از منكر مينمايند و سرانجام همهي كارها (و رسيدگي به تمام امور) از آن خدا است (و به خدا برميگردد.)» خداي متعال، بر اساس همين وعدهاش، صحابهy را در برابر دشمنانشان ياري كرد. تاريخ، گواه است كه هر گروه يا مجموعهاي كه در طول زمان بر دين و هدايت الهي استقامت كرده، در نهايت، قوت و نيرو گرفته و به نهايتِ قدرت دست يافته است.( في ظلال القرآن (4/270))
در دوران ابوبكر صديق رضی الله عنه خوبيها گسترش يافت و رذايل و بديها اندك و ناچيز شد.
و صلی الله و سلم علی محمد و علی آله و اصحابه الی یوم الدین
منبع: کتاب ابوبکر صدیق، محمد علی صلابی
سایت عصر اسلام
IslamAge.Com
|