|
تاریخ چاپ : |
2024 Dec 21 |
www.islamage.com |
لینک : |
عـنوان : |
کدام امت قبل از همه مورد محاسبه قرار می گیرد؟ |
کدام امت قبل از همه مورد محاسبه قرار می گیرد؟ پس از آن که در روز قیامت انتظار مردم طولانی شده و همگی در ترس و وحشت بسر می برند، و دوزخ را در جلو خویش می بینند، انبیا نیز در رعب و وحشت قرار داشته و اولیا سراسیمه و نگران، و مؤمنان حیران و پریشان، و نافرمانان و گناهکاران غرق در عرق هستند، انتظارشان بسر رسیده و حساب و کتاب شروع می شود. از رحمت و محبت الله فرمانروا نسبت به پیامبرمان صلی الله علیه و سلم، این است که قبل از همه ی امتها، امت ایشان مورد حساب و کتاب قرار می گیرد. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «ما آخرین امت هستیم، ولی اولین امت خواهیم بود که مورد محاسبه قرار می گیریم، لذا گفته می شود، کجاست امت امّی و پیامبرشان، پس ما آخرین امت (از نظر وجود بر کره ی زمین) و اولین (امت از نظر حساب و کتاب در میدان محشر) هستیم»[1]. اولین گناهی که در میان مردم انجام شده و محاسبۀ آن انجام میگیرد یکی از بزرگترین گناهان، ریختن خون ناحق است، و با کمال تأسف، امروز در عصر ما با گسترش سلاح و اسباب قتل و کشتار و بکار گیری آسان آنها، برخی مردم تساهل نموده و راحت و سریع مرتکب این گناه می شوند، در حالی که رسول الله صلی الله علیه و سلم خبر دادهاند که این امر از علامات قرب قیامت به شمار می روند. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده: «قیامت برپا نخواهد شد تا زمانی که هرج زیاد شود». پرسیدند: یا رسول الله! هرج یعنی چه ؟ فرمود: «قتل و کشتار، قتل و کشتار»[2]. و از آن جایی که ریختن خون نا حق کاری بسیار سنگین است، رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «نخستین چیزی که در روز قیامت در مورد حقوق مردم، داوری خواهد شد، خونها خواهند بود»[3]. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «در روز قیامت فردی را می آورند، در حالی که دست دیگری را گرفته است و می گوید: پروردگارا! این مرا کشته است، الله تعالی به قاتل می گوید: چرا او را کشته ای؟ او جواب می دهد: پروردگارا! او را کشتم تا عزت از آن تو باشد،[4] الله می گوید: عزت و جلال از آن من است. باز کسی دیگر را می آورند در حالی که دست دیگری را گرفته و می گوید: پروردگارا این مرا کشته است، الله تعالی می پرسد: چرا او را کشته ای؟ می گوید: پروردگارا! به خاطر این که عزت و سربلندی از آنِ فلانی باشد. الله تعالی می گوید: عزت و سربلندی از آن فلانی نیست،[5] آن گاه به گناهش گرفتار می شود»[6]. بنابراین، باید انسان از ریختن خون ناحق بپرهیزد، و از درگیریها و خصومتها و مواضع اتهام بپرهیزد و به هنگام خشم و غضب خود را کنترل نماید و از الله تعالی سلامتی و عافیت بخواهد. [1]- ابن ماجه با سند صحیح. [2]- متفق علیه. [3]- متفق علیه. [4]- یعنی بدان جهت او را کشتم که کافر بود و با مسلمانان می جنگید، یا مرتکب چنان عملی گردید که کشتنش را واجب میگردانید. مصنف ابن أبي شيبة، 22 / 340، (مترجم). [5]- یعنی او را با انگیزۀ غلبۀ فلانی بر مردم یا بنابر دستور فلانی کشتهام. المصنف ابن أبي شيبة، 22 / 340، (مترجم). [6]- سنن نسائی با سند صحیح. |